رفتن به بالا
  • تعداد اخبار امروز : 0 خبر
  • چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳
  • الأربعاء ۱۲ ربيع ثاني ۱۴۴۶
  • 2024 Wednesday 16 October

صریر: وصف و شرح جامع ابعاد شکوهمند همه شخصیّت های از دست رفته؛ به تعبیر جلال الدین مولوی دهانی به پهنای فلک می طلبد که از این قلم شکسته برنمی آید.

به گزارش صریرنیوز، دریغا ! و دردا ! که حادثه سنگین وسهمگین سانحه بالگرد رئیس جمهور شهید و سایر شهدای خدمت، نعمت های سترگی را از ما ملت ایران و بلکه جهان اسلام سلب کرد.

وصف و شرح جامع ابعاد شکوهمند همه شخصیّت های از دست رفته؛ به تعبیر جلال الدین مولوی دهانی به پهنای فلک می طلبد که از این قلم شکسته برنمی آید.

لکن در ذکر مراتب فضل و کمال امام جمعه «محبوب و معتبر» حضرت آیت الله سید محمد علی آل هاشم (رضوان الله تعالی علیه) به اعتبار اینکه عمری ارادتمندانه با خاندان مکرمش ارتباط داشته ام ، می خواهم اندکی قلم بگریانم. لذا از خداوند قادر متعال استدعا می کنم که آنچه را که شایسته جمال جمیل آن عالم خجسته فرجام است، بر ذهن و زبانم جاری کند.

نخست باید از رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله العالی) سپاسگزار باشیم که ایشان را پس از آزمودن در منصب ها و ماموریت های کلان به امامت جمعه کلان شهر تبریز و نمایندگی خود در استان آذربایجان شرقی منصوب فرمودند. با این انتصاب حقیقتا موهبت عظیمی نصیب مردم شایسته این خطه شد.

آن شهید والا مقام در هفت سال دوران سرشار از خیر و برکت مقام معتبر امامت جمعه و نمایندگی ولایت فقیه، با سیره و سلوک و رفتار و گفتار خود توانست به بسیاری از احادیث و روایات و معارف اسلامی در باب جاذبه های مطلوب و ممدوح دین اسلام ،از قبیل « مشکل گشایی از گرفتاران »[۱] ، « التیام بخشی به دردمندان »[۲] ، « گره نا امیدان گشودن »[۳] ، « نیک خواهی به همنوعان »[۴]، « بخشیدن لغزش های دیگران » [۵]،« مردم دوستی و با مردم زیستن »[۶] ، « به ساده زیستی قناعت کردن »[۷] ، « پای درد دل مردم نشستن»[۸]، «جبران نیکی ها »[۹]، «قدرشناسی از خوبی ها »[۱۰] ،«یاری و حمایت از شایسته ها »[۱۱]، « نشر رایحه عفو وصفح جمیل در جامعه »[۱۲] ،« زیبا سخن گفتن »[۱۳] و… که امروزه یکی از نیازهای اساسی جوامع اسلامی است؛ جامه عمل بپوشاند.

شهید آیت الله آل هاشم همانند والد ماجدش حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم ( دامت برکاته)؛ در این مسئولیت خطیر با فروتنی و تواضع ،  مدارا و مردمداری  به جذب حداکثری و دفع حداقلی و متحد کردن همه سرمایه های فکری، ذخایر فرهنگی، نیروهای انقلابی، چهره های سیاسی ، سلسله جلیله روحانیت؛ گامهای  بلندی دراستحکام مقاومت ملی و خنثی کردن توطئه های دشمن و سازندگی و پیشرفت همه جانبه استان و نیز حاکمیت «وحدت کلمه » که توصیه رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی ) و امام خمینی (ره) بود، بردارد.

احترام و اکرام ایشان نسبت به روحانیون، خانواده معظم شهدا ، و ایثارگران و شخصیت های فرهنگی هنری، شاعران و نویسندگان یکی از خصایص کم نظیر و شایان تحسین آن عالم وارسته بود.

یکی دیگر از جاذبه های ستودنی شهید آیت آل هاشم(قدس الله نفسه) مدیریت و هدایت صحیح مدیران استانی بود.

معظم له با ملاطفت پدرانه و رعایت اصول اخلاق اسلامی؛ فعالیت مدیران و فرماندهان را زیر نظر می گرفت . به هنگام راهنمایی و ارشاد می کرد . باتشویق های به موقع و شایسته انگیزه می آفرید. در صورت نیاز، یاری و گره گشایی می کرد . آنان را در سختی و بحران ها تنها نمی گذاشت. به سلیقه های مختلف احترام می گذاشت. نیکوکاران را ارج می نهاد و بدکاران را تحمل نمی کرد. در نقد و نظر همواره جانب انصاف و پرده پوشی را رعایت می کرد.

بدیهی است که چنین مدیریتی ریاضتی عالی و آراستگی به مکارم اخلاق می طلبد که از قلب سلیم و روحی متکامل و منزه سرچشمه می گیرد . علاوه از این همه فضایلی که داشت ،آن عالم مجاهد دهها سال در سمت نمایندگی ولی امر مسلمین برای کسب این مایه شایستگی خودسازی کرده بود.

بار ها شاهد بودیم که چه بزرگوارانه ؛ با محبت و اغماض ، و خوش سخنی و شوخ طبعی ، تلخی ها را با شیرینی پاسخ می دهد و تصویری رحمانی از آئین پیامبر وحدت و رحمت را به نمایش می گذارد . بی هیچ مبالغه ای باید گفت :

به حسن و خلق و وفا کس به یار ما نرسد          تو را در این سخن انکار کار ما نرسد

به حق صبحت دیرین که هیچ محرم راز             به یار یک جهت حق گزار ما نرسد

حاصل این مهر ورزی به مردم و مدارای سرشار از عفو و صفح جمیل و تلاش در اجماع آفرینی و پرهیز از شقاق و شکاف آن مایه محبوبیّت شد که همه ساله در مناسبت های ملی و مذهبی مجالس سرشار از شکوه او آحاد مردم شهر را به آغوش خود می کشید.

همه رجال روحانی و غیر روحانی ،  شخصیت های مذهبی و سیاسی ، چهره های علمی و فرهنگی ، صنوف مختلف و مدیران سازمان های اداری و انقلابی ، فرماندهان  نظامی و انتظامی، اقشار مختلف مردم در کنار کارگزاران و مسئولان کشور ، وحدت و صمیمیّت دشمن شکن و اتفاق ملی کم نظیری را به نمایش می گذاشتند .

با درد و دریغ بسیار یاد آوری می کنم که حضور گسترده و نمایش احساس همدردی و مهر ورزی مردم ؛ در مراسم تشییع و خاکسپاری و مجلس ترحیم مادر مکرمه ایشان نیز ؛ اتفاقی کم  مانند و در نوع خود سنجه ای متقن از عمق محبوبیّت آن عالم ربانی بود . در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز از هر جهت خوش درخشید و صاحب بیشترین رای مردم در سطح کشور شد . امّا !

این چه استغناست ، یارب ! و این چه قادر حکمت است ؟!

کاین همه زخم نهان است و مجال آه نیست

چند صباحی از کامرانی مردم در انتخابات سپری نشده بود که آن عالم ربانی را گرفتار بلا دیدیم آن شب جمعی از محبان سواره و پیاده آواره کوه و جنگل های ارسباران شدند و جمع کثیری از مرد و زن در مساجد و حسینیه و خانه ها خون گریستند و دست استغاثه به آسمان بلندکردند لکن ماه و ستاره شب هجران نفشاند نوری ! حقا که در رثای آن نازنین باید گفت :

دگر به پای مه و مهر اگر جهان گردیم

به صد چراغ نیابیم آنچه گم کردیم

به رغم همه موفقیت هایی که خداوند سبحان نصیبش کرده بود ، همه می دانستیم که آسایش و آرامش و زندگی شیرینی ندارد. شب و روز   برای آسایش مردمش تلاش می کرد . درغمخواری دین و ملت خون از دیده روان می کرد . این است که خداوند منان خیلی زود دعایش را مستجاب کرد و در بهترین حال به نزد خود خواند تا در نزد معبودش خوش بگذراند . چنان که امام باقر (ع) از پیامبراکرم (ص) نقل کرده است که : « بالاتر از هر نیکوکاری ، نیکوکاری دیگری است ؛ تا آنگاه که مرد در راه خدا کشته شود . پس چون در راه خدا کشته شد ، بالاتر از آن ارزشی وجود ندارد . » [۱۴] در خاتمه

این شرح بی نهایت کز وصف یار گفتند       حرفی است از هزاران کاندر عبارت آمد

خداوند روح بلند آن عالم معزز را با اولیاء الله محشور و از رحمت واسعه خویش بهره مند فرماید و به والد معظمش(دامت برکاته) و سایر وابستگانش صبر جمیل عطا فرماید .                   محّب پاکبازش                محمد زارعپور ۲/۳/۱۴۰۳

 

[۱] : میزان الحکمه ، ج۴،ص۳۸۴
[۲] : وسایل الشیعه ، ج ۱۲، ص ۲۰۸
[۳] : میزان الحکمه ، ج ۳، ص۲۴۸
[۴] : میزان الحکمه ، ج ۱۲ص۲۱۵
[۵] :‌میزان الحکمه ، ج ۷ ، ص۱۳۰
[۶] : غرر الحکم ، ص۴۲۹
[۷] : نهج البلاغه نامه ۶۹
[۸] : الکافی ،ج۲،ص۱۸۹
[۹] : الرحمن ، آیه ۶۰
[۱۰] : میزان الحکمه ، ج۶،ص۲۳
[۱۱] :آل عمران ، آیه ۱۴۷
[۱۲] :نور آیه ۲۲
[۱۳] : بقره آیه ۸۳
[۱۴]: میزان الحکمه ، ج۶،ص۵۸

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

چرا باید کتاب بخوانیم؟

به گزارش صریرنیوز در تبریز، کتاب، همان یار مهربان که همه ما از کودکی با آن آشنا هستیم این روزها تا حد زیادی از زندگی هایمان دور شده است. با گسترش علم و تکنولوژی و باز شدن پای شبکه های اجتماعی به زندگی ما، کتاب و کتابخوانی این روز ها به دست فراموشی سپرده شدند و متاسفانه آمار مطالعه در کشور ما به طرز وحشتناکی کاهش یافته است. اما هنوز هم می توان در این مورد کاری کرد. اولین قدم این است که از خودمان بپرسیم چرا باید کتاب بخوانیم؟ یا فواید کتاب و کتابخوانی برای ما چیست؟ پاسخ دادن به همین سوال ها تا حد بسیار زیادی به ما کمک خواهد کرد که به یک فرد کتابخوان تبدیل شویم که نمی تواند کتاب را از زندگی اش کنار بگذارد. بسیاری از ما کتاب خواندن را تنها به درس و مدرسه و دانشگاه محدود می کنیم، در حالی که کتاب خوانی می تواند یک تفریح خوب و لذت بخش برای کسانی باشد که نمی دانند اوقات فراغت خود را چگونه بگذرانند. خوشبختانه در کشور ما ۲۴ آبان ماه به عنوان روز کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است. در هفته کتاب و کتابخوانی، جشن ها و سخنرانی های متعددی در نقاط مختلف در مورد اهمیت و جایگاه کتاب برگزار می شود. برای اینکه بهتر درک کنیم چرا کتاب و کتابخوانی تا این حد مهم است؛ در ادامه این موضوع را از جنبه های مختلف بررسی خواهیم کرد. کتاب خوانی در درجه اول بر روی افراد و در مرحله بعد بر روی جامعه تاثیر می گذارد و موجب پیشرفت یا پسرفت یک اجتماع خواهد شد. پس اگر میخواهید بدانید چرا باید کتاب بخوانیم؟ این ماله را تا انتها مطالعه کنید. فواید فردی کتاب و کتابخوانی همانطور که گفتیم کتاب خواندن می تواند از جنبه های مختلفی زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد؛ اما شاید مهمترین آنها زندگی شخصی و فردی شما باشد. باهم برخی از مهمترین آنها را بررسی خواهیم کرد. ۱- کتابخوانی تمرکز شما را افزایش می دهد بررسی ها نشان می دهد افرادی که به کتاب خواندن علاقه دارند و هرروز بخشی از وقت خود را صرف مطالعه کردن می کنند، تمرکز و دقت بیشتری دارند. یکی از دلایلی که کتاب خوانی موجب افزایش تمرکز و دقت در افراد می شود این است که هنگام مطالعه شما نمی توانید کار دیگری را انجام دهدی، چرا که اگر چنین کاری کنید از متنی که مطالعه می کنید چیزی نخواهید فهمید. این کار تمرکز بیشتری از شما می طلبد و در دراز مدت سبب می شود که تمرکز شما افزایش یابد. البته افزایش تمرکز یکسری تکنیک ها و تمرین های ویژه هم دارد که ما همه آن ها را یکجا جمع کردیم. هم اکنون برای این آموزش فوق العاده تخفیف ۸۴% گذاشتیم تا همه بتوانند با استفاده از آن تمرکزشان را بهبود دهند. ۲- کتابخوانی به شما تفکر نقاد را می آموزد یکی از بزرگترین نکات منفی که متاسفانه در بسیاری از مردم یافت می شود، ...

آخرین خبرها