رفتن به بالا
  • تعداد اخبار امروز : 0 خبر
  • چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳
  • الأربعاء ۱۲ ربيع ثاني ۱۴۴۶
  • 2024 Wednesday 16 October

صریر: نصراله‌زاده گفت: تعداد ۶۴۰ دانشجوی بین المللی در سال ۱۴۰۰ در دانشگاه تبریز تحصیل می‌کردند که این تعداد امروز با افزایش ۳.۵ برابری به ۲ هزار و ۱۰۰ نفر رسیده است.

به گزارش خبرنگار صریرنیوز در تبریز، دکتر صفر نصراله‌زاده در ابتدای این نشست خبری اظهار کرد: این دانشگاه دارای ۲ پردیس تبریز و ارس، سه دانشکده اقماری و مراکز متعدد پژوهشی و اندیشکده‌ها بوده و یک مرکز مهم علمی، پژوهشی و فناوری در سطح ملی است.

وی با اشاره به فعالیت ۸۰۰ عضو هیات علمی در این دانشگاه، گفت: ما اساتید بسیار مجرب و گنجینه‌های ارزشمندی داریم و پیشرفت و افتخار امروز این دانشگاه در سطح ملی و بین المللی در گرو این اساتید است.

دکتر نصراله‌زاده با اشاره به آمار دانشمندان یک درصد و دو درصد برتر جهان این دانشگاه، افزود: تعداد اساتید دانشگاه تبریز که جزو دانشمندان یک و ۲ درصد برتر دنیا هستند در مقایسه با دانشگاه تهران ۲.۲ برابر است.

۲ دانشمند مرتبط با صنعت کشور در دانشگاه تبریز

وی با اشاره به فعالیت بالای ۱۰۰ محقق پسادکتری در این دانشگاه، اظهار کرد: سال گذشته از مجموع ۱۱ دانشمند مرتبط با صنعت در دانشگاه‌های کشور، ۲ دانشمند در دانشگاه تبریز بودند و این دانشگاه با چهار پژوهشگر برتر، بالاترین تعداد پژوهشگران برتر کشوری را دارا است.

وی با اشاره به پیشبرد اهداف سند راهبردی دانشگاه از زمان تحویل گرفتن آن در خصوص مهمترین اقدامات این دانشگاه، گفت: تا ۲.۵ سال گذشته در زمینه فناوری فقط یک مرکز رشد با ۶۲ واحد فناور و شرکت دانش بنیان داشتیم اما امروز این تعداد با افزایش سه برابری به ۱۷۰ واحد فناور و شرکت دانش بنیان رسیده و مرکز رشد دانشگاه به پارک علم و فناوری تبدیل شده است و به زودی پارک علم و فناوری مستقل دانشگاه تبریز به همراه مراکز نوآوری در دانشکده‌ها را راه اندازی می‌کنیم.

رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه تمامی ظرفیت این دانشگاه برای گسترش نوآوری متمرکز بوده و به زودی چندین تولیدات فناوری آن در معرض نمایش قرار می‌گیرد، اظهار کرد: دومین دانشگاه فعال در زیست بوم فناوری در سطح کشور هستیم و دو سال متوالی نیز دانشگاه حامی فناوری در سطح کشور شده‌ایم.

افزایش ۳.۵ برابری دانشجویان خارجی دانشگاه تبریز

دکتر نصراله‌زاده ادامه داد: تعداد ۶۴۰ دانشجوی بین المللی در سال ۱۴۰۰ در دانشگاه تبریز تحصیل می‌کردند که این تعداد امروز با افزایش ۳.۵ برابری به ۲ هزار و ۱۰۰ نفر رسیده است.

وی با اشاره به دریافت جایزه ثریا توسط این دانشگاه، افزود: سال گذشته بر اساس ارزیابی وزارت علوم در جشنواره ملی ثریا، رتبه‌های اول و دوم را در تمامی آیتم‌ها کسب کرده و دانشگاه برگزیده در جذب دانشجویان بین المللی لقب گرفتیم.

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به وضعیت آموزش زبان فارسی به دانشجویان خارجی، گفت: از نظر کیفی مشکلاتی در این زمینه داریم اما هنوز در ابتدای راه بین‌المللی شدن و جذب دانشجوی خارجی هستیم و باید این مسیر را طی کنیم. در مرحله پذیرش دانشجویان، سخت گیری‌هایی انجام می‌گیرد و عبور از این فیلترها به مراتب سخت تر از فیلترهای سایر دانشگاه‌های کشور است.

وی با بیان اینکه دانشجویان کشورهای ترک نشین عراق، آذربایجان و ترکیه مشکل زیادی از بابت زبان ندارند، افزود: سعی داریم تا تنوع دانشجویان را ارتقا دهیم و دوره‌های زبان فارسی در دانشگاه برگزار می‌کنیم و برنامه داریم تا دانشجویان خارجی پیش از ورود به دانشگاه، زبان فارسی را یاد بگیرند.

وی ادامه داد: شورای راهبردی دانشجویان بین المللی نیز در دانشگاه تشکیل یافته که یکی از وظایف آن، ارتقای استاندارد آموزش دانشجویان خارجی دانشگاه است.

دانشگاه تبریز به دنبال بین المللی شدن/ هدفگذاری برای افزایش ۱۰ درصدی دانشجویان خارجی

دکتر نصراله‌زاده خاطرنشان کرد: اکنون ۱۰ درصد از دانشجویان دانشگاه تبریز خارجی هستند و در راستای تحقق دانشگاه بین‌المللی برنامه داریم تا این نرخ را به ۲۰ درصد برسانیم که حداقل استانداردهای دانشگاه‌های بین المللی است.

رئیس دانشگاه تبریز افزود: نماینده دانشگاه‌های ایران در قالب طرح «تو بی تاک» مشترک با ترکیه بوده و یک شبکه بین المللی بین تبریز و ترکیه شکل گرفته که زمینه مهمی برای مرجعیت علمی دانشگاه تبریز در دنیا است.

وی با اشاره به فعالیت اثرگذار انجمن‌های علمی دانشگاه تبریز نیز گفت: انجمن‌های علمی، رکن مهمی در توسعه دانشگاه بوده و در ۲ سال متوالی اغلب رتبه‌های برتر جشنواره‌های ملی را کسب کرده‌اند به طوری که بیش از ۱۰۰ انجمن علمی در دانشگاه فعال هستند که توانستند در سال گذشته ۱۵ مقام برتر کشوری را کسب کنند.

دکتر نصراله‌زاده با اشاره به رتبه دانشگاه تبریز در سطح بین‌المللی نیز گفت: بر اساس رتبه بندی سال گذشته شانگهای که یکی از مراکز مهم ارزیابی‌ دنیا است، دانشگاه تبریز با صعود ۲۰۰ پله‌ای به رتبه ۷۰۱ تا ۸۰۰ دانشگاه‌های دنیا و به لحاظ پژوهش نیز با ۳۵۰ پله صعود دارای رتبه ۳۱۸ دنیا است.

وی افزود: بر اساس رتبه بندی سال گذشته تایمز نیز دانشگاه تبریز با صعود ۱۰۰ پله‌ای در رتبه ۵۰۰ تا۶۰۰ دنیا قرار گرفته و پنجمین دانشگاه ایران است؛ بر اساس رتبه بندی اخیر کیو-اس که دانشگاه تبریز نخستین بار توانسته در آن حضور یابد، در رتبه ۵۵۲ دنیا قرار گرفته است.

بر اساس این رتبه بندی که شاخص‌های مختلف مربوط به خود را دارد، دانشگاه تبریز دومین دانشگاه جامع کشور و ششمین دانشگاه بین دانشگاه‌های جامعه و صنعتی است.

آخرین وضعیت طرح‌های ناتمام دانشگاه تبریز

رئیس دانشگاه تبریز در ادامه با اشاره به طرح‌های نیمه تمام دانشگاه تبریز، اظهار کرد: تعدادی از طرح‌های نیمه تمام را از گذشته داشتیم که برخی الان نیز وجود دارند و شامل دانشکده تحصیلات تکمیلی مکانیک، سلف سرویس ۱۰ هزار متر مربعی، خوابگاه متاهلین و دانشکده میانه می‌شود که هر یک نیمه تمام هستند. با بررسی و برآورد هزینه‌ها، اتمام این طرح‌ها را در قالب سفر ریاست جمهوری به استان مطرح و اعتبار بالای ۲ هزار میلیارد ریال برای تکمیل این طرح‌ها به دانشگاه اختصاص یافت اما بخش ناچیزی از آن عملی شد و دانشگاه دست خالی ماند.

وی افزود: دانشگاه با درآمد اختصاصی خود در دو سال گذشته به پرداخت دیون همکاران اقدام کرده چرا که حق التدریسی اساتید چهار ترم پرداخت نشده بود اما با این حال از محل اعتبارات دانشگاه توانستیم دانشکده مهندسی میانه را تمام کنیم و تکمیل طرح سلف سرویس دانشگاه با ۱۰ هزار مترمربع زیربنا نیز در هفته دولت سال جاری افتتاح می‌شود.

دکتر نصراله زاده با اشاره به اینکه اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل ساختمان تحصیلات تکمیلی مکانیک تصویب شده و در دست پیگیری است، گفت: خوابگاه متاهیلین و ۶۸۰ واحد خوابگاهی طرح جوانی جمعیت نیز در دستورکار قرار دارد که دو بلوک آن پی ریزی شده و باقی در دست مطالعه است.

۱۰ هزار میلیارد ریال برای اتمام طرح‌های نیمه تمام دانشگاه نیاز است

رئیس دانشگاه تبریز تاکید کرد: برای اتمام پروژه‌های ناتمام دانشگاه حداقل ۱۰ هزار میلیارد ریال نیاز داریم و برای توسعه دانشگاه که ۲۵ طرح برای آن آماده شده است، حدود ۵۵ هزار میلیارد ریال نیاز است که از محل مولدسازی املاک دانشگاه و تسهیلات دولت به طرح جوانی جمعیت آن‌ها را تامین می‌کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت معافیت مالیاتی نیز افزود: اگر بتوانیم از بودجه سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ و ظرفیت مولدسازی و معافیت مالیاتی حداقل به میزان ۸۰ درصد بهره بگیریم، می‌توانیم طرح‌های نیمه تمام دانشگاه را تکمیل کرده و تاسیسات و امکانات بسیار خوبی برای پارک علم و فناوری دانشگاه تهیه کنیم و در این راستا برنامه داریم تا برج فناوری دانشگاه راه اندازی شود.

استفاده از ظرفیت های خیرین آموزش عالی در دانشگاه تبریز

وی ادامه داد: بهره گیری از ظرفیت خیّرین در دانشگاه آغاز شده و صفر تا ۱۰۰ احداث دانشکده فرایند توسط مجموعه مهر اصل و خانواده مرحوم سید رضا مقیمی اصل، خیّر آموزش عالی انجام می‌گیرد.

دانشگاه تبریز جدا از جامعه نیست

دکتر نصراله‌زاده با اشاره صحبت‌های مدیریت شهری تبریز در خصوص عدم همکاری دانشگاه با شهرداری در خصوص احداث راه در اراضی خلعت پوشان دانشگاه، اظهار کرد: دانشگاه تبریز جدا از جامعه نیست و به کمک همه به خصوص شهرداری نیاز دارد و اگر این همکاری انجام نگیرد، ما نیز لطمه می‌بینیم. شهرداری تبریز یکسری طرح‌هایی دارد که در قالب آن نیز انتظاراتی از دانشگاه دارد اما لازمه اجرای این طرح‌ها، گفتگو و توافق دوطرفه است.

به گفته رئیس دانشگاه تبریز، شهرداری برنامه احداث جاده‌ از اراضی دانشگاه واقع در ایستگاه خلعت پوشان دارد که این اراضی محل قرارگیری تاسیسات دانشکده کشاورزی با نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو است. عمده کارهای مزرعه‌ای دانشکده کشاورزی در ایستگاه تحقیقاتی خلعت پوشان انجام می‌گیرد.

وی با بیان این‌که ایجاد راه، اشکالی ندارد و یک کار عام المنفعه است اما باید ابتدا مباحث آن با دانشگاه تبریز طرح شود، گفت: انتظار داریم که مسئولان شهر و دستگاه‌های اجرایی ابتدا صورت مسئله را بفرمایند تا بتوانیم برای آن پاسخ بیابیم. وقتی یک دستگاه بدون اطلاع و هماهنگی دانشگاه بخواهد در اراضی آن کار بزرگی انجام دهد، طبیعی است که در مشکلاتی در مجموعه دانشگاه ایجاد می‌شود که فردا هیچکس نمی‌تواند در مقابل آن جوابگو باشد.

رئیس دانشگاه تبریز گفت: همکاری ما با شهرداری و مجموعه مدیریت شهری در قالب گفتگو است و اگر طرح مربوطه قابل اجرا باشد، اجرایی می‌شود. به عنوان مسئول دانشگاه، اختیارات محدودی داریم و اجرای این طرح به تایید و اجازه هیات امنای دانشگاه نیاز دارد چرا که تصمیم گیرنده نهایی دانشگاه، هیات امنا است.

وی با اشاره به انتشار بیانیه دانشگاه تبریز در ورود بدون اجازه نیروهای شهرداری به اراضی دانشگاه و پاسخ ندادن شهرداری به این بیانیه، گفت: سکوت علامت رضا است یعنی حرف‌های گفته شده درست است وگرنه دانشگاه چیزی درباره این اتفاق نمی‌گفت. به عنوان دانشگاه، یکسری مصالح جامعه را مدنظر قرار می‌دهیم و ممکن است گاهی ضرر کنیم ولی هیچوقت به فکر تشویش اذهان عموم ی نیستیم و نمی‌خواهیم سرمایه اجتماعی نظام را قربانی سیاسی کاری کنیم.

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به موارد مطرح شده در رسانه‌ها پس از انتشار خبر این اتفاق در اراضی دانشگاه تبریز، با بیان این‌که سعی می‌کنیم با احتیاط کامل با مطالب منتشر شده در فضای مجازی برخورد کنیم، افزود: با استناد و تصاویر مربوطه می‌گویم که نیروهای شهرداری وارد زمین‌های ما شدند و ما مجبور به انتشار این موضوع در رسانه شدیم زیرا می‌خواهیم شان دانشگاه را رعایت کنیم. این‌که یک دستگاهی در احداث مسیر خود به اراضی قرارگیری در مسیر دقت نمی‌کند، تقصیر صاحب اراضی یعنی دانشگاه چیست؟

لزوم تنظیم قرارداد برای اجرای مفاد تفاهم نامه

نصراله زاده ادامه داد: قبلا تفاهمنامه بین دانشگاه تبریز و شهرداری امضا شده است. تفاهمنامه به معنای همکاری در زمینه‌های مختلف است ولی وقتی قرار بر اقدام باشد باید قرارداد بین دو نهاد نوشته و درباره آن رایزنی و صحبت شود اما شهرداری بدون نوشتن قرارداد و مشخص شدن چارچوب کار، اقدامی انجام داده است. بدون هماهنگی دانشگاه، کسی حق ورود به اراضی آن را ندارد و حتی دادستان هم این موضوع را تایید کرده و دستور توقف به عملیات مربوطه را داد و سپس راه و شهرسازی، دانشگاه تبریز را متهم کرد و تحت فشار قرار داد تا حرفی نزند، سپس نامه‌ای از سوی سرپرست دفتر امور املاک وزارت راه به مدیر کل امور املاک ثبت اسناد کشور نوشته شد تا ۱۵۰ هکتار زمین دانشگاه برای طرح جهش مسکن اختصاص یابد.

وی ادامه داد: مخالفت رسانه‌ها از تغییر کاربری اراضی خلعت پوشان زمینه را فراهم کرد تا از حق دانشگاه دفاع شود و دست برخی از دانشگاه کوتاه شود.

با احداث این مسیر دو حلقه قنات و درختان چندین ساله ایستگاه خلعت پوشان از بین می‌روند

دکتر نصراله زاده تاکید کرد: در آخرین صحبت‌ها بر اساس تفاهمنامه، قرار شد شهرداری تا ۲ هفته، طرح خود را به دانشگاه ارائه دهد ولی در این مدت تعیین شده، خبری از آن طرح نشد و در روز تعطیل جمعه متوجه شدیم که نیروهای شهرداری وارد زمین‌های ما شده‌اند. مقصر دانشگاه است که وارد زمین‌هایش شده‌اند یا تقصیر برای نهادی است که وارد زمین‌ها شده است؟

وی افزود: گردن ما در مقابل قانون از مو هم باریکتر است و اگر این دستور ورود، یک دستور حاکمیتی باشد، موردی با آن نداریم اما اکنون با احداث این مسیر دو حلقه قنات و درختان چندین ساله ایستگاه خلعت پوشان از بین می‌روند.

رئیس دانشگاه تبریز با بیان این‌که شبانه متوجه شدیم راه و شهرسازی ۱۵۰ هکتار از زمین‌های دانشگاه را برای جهش مسکن اختصاص می‌دهد و دادستان جلوی همان موقع جلوی آن را گرفت، افزود: برای جلوگیری از این اقدام، از طریق استان و وزارت علوم پیگیر بودیم.

وی ادامه داد: همچنان پای حرف خود هستیم و شهرداری اگر طرح روشنی ارائه کند و درباره آن تفاهم کنیم، آماده همکاری هستیم. قبلا ۱۹ هکتار از اراضی دانشگاه برای ساخت جاده به شهرداری واگذار شده اما دانشگاه پیگیری نکرده و شهرداری نیز به تعهدات خود عمل نکرده است.

خلعت پوشان یک گنجینه اکولوژیکی و مرکز گونه‌های بومی و کمیاب و یک منطقه تاریخی است

وی با بیان این‌که ۱۰۰ درصد مخالف با جاده سازی در این منطقه هستیم زیرا هیچ توجیحی ندارد، گفت: خلعت پوشان یک گنجینه اکولوژیکی و مرکز گونه‌های بومی و کمیاب و یک منطقه تاریخی است که حتی قبلا آماده همکاری با شهرداری برای گسترش فضای سبز و احداث باغ موزه بودیم و بر اساس الگویی که ارائه دادیم، این ایستگاه تبدیل به یک جاذبه گردشگری می‌شد.

دکتر نصراله زاده در خصوص تعیین تکلیف اراضی این دانشگاه که برای مسکن دانشگاهیان اختصاص می‌یابد نیز افزود: ایستگاه خلعت پوشان دارای چهار منطقه است. منطقه اول بعد از تمام شدن شهرک یاغچیان تا گاوداری است که کسی حق دست درازی به آن ندارد، سپس درختان قدیمی و فضای سبز، تپه و دره و سپس تاسیسات است و سومین قسمت نیز دانشکده دامپزشکی و ساختمان جدید کشاورزی قرار دارد و در نهایت زمین‌های کرکج بعد از ساختمان دانشکده کشاورزی واقع شده‌اند که بخش عمده آن بایر و لم یزرع است.

وی افزود: منطقه آخر ایستگاه که سال‌های سال گیاهی در آن نروییده است، کم حاصل ترین و غیرقابل استفاده در مجموعه ۳۴۰ هکتاری خلعت پوشان است و بالای ۵۰ تا ۶۰ هکتار آن نیز تپه و دره و حریم لوله‌های گاز است.

وی ادامه داد: این بخش بر اساس قانون جهش مسکن در قالب توافقنامه‌ای بین وزارت آمورش عالی و وزارت راه امضا شد. وزارت راه و شهرسازی دنبال زمین‌های مازاد دانشگاه‌های استان بود ولی شهید ایت الله رئیسی و آقای مخبر مخالفت بودند که نباید به زمین‌های دانشگاه دست زد ولی وزارت راه گفت که اگر زمین مازاد دارید و بدون طرح تفصیلی و پردیس است می‌توان برای طرح جهش مسکن اختصاص داد.

یعنی ارزش نخبه ما آنقدر نیست که به او مسکن بدهیم

رئیس دانشگاه تبریز گفت: اساتید ما در حال مهاجرت هستند. امروز دانشمند یک دهم درصد دانشگاه تبریز نامه دارد که فلان کشور با حقوق ماهانه ۷۲ هزار دلار معادل ۳۵ میلیارد ریال دعوت به همکاری کرده است. یعنی ارزش نخبه ما آنقدر نیست که به او مسکن بدهیم. در واقع اگر دانشگاه و نخبه‌های ما نباشند به مردم ظلم می‌شود و اگر نتوانیم برای نخبه خود یک مسکن بسازیم پس چگونه او را نگه داریم؟ کسانی که دنبال عدالت و پیشرفت جامعه هستند، به جای انگ زدن به من بگویند که چقدر نخبه ارزش دارد؟

وی در خصوص زمین مسکن دانشگاهیان گفت: شرایط اجرای طرح جهش مسکن در این زمین را وزارت راه مشخص کرده است. یک زمین ۴۰ هکتاری است که پنج هکتار آن فضای سبز و پنج هکتار دیگر نیز فضای سبز خواهد شد و بر اساس توافق نامه ۲۰ هکتار آن برای مسکن اختصای می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرایی شدن این طرح، تمامی راه‌های قانونی را رفته‌ایم. وقتی زمین و شرایط آن مشخص شد به دنبال کارهای قانونی آن بودیم و حدود ۲۰ استعلام گرتفمی که در استعلام جهادکشاورزی مشخص شد که مختصات زمین در داخل محدوده شهری است و مشمول قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها نمی‌شود.

رئیس دانشگاه تبریز با بیان این‌که برنامه دانشگاه دریافت تاییده اجرای این طرح از کمیسیون ماده پنج بوده و تاز زمان کسب مجوز از آن، هیچ اقدام عملیاتی در زمین انجام نمی‌گیرد، گفت: تمامی کارها را قانونی انجام دادیم و مصوبه خود دولت را اجرایی می‌کنیم.

وی ادامه داد: این زمین مربوط سایت کرکج و نه خلعت پوشان است و حدود چهار کیلومتر با خود خلعت پوشان فاصله دارد. در طرح تفصیلی ایستگاه خلع پوشان، هشت دانشکده، ۵۰ هکتار پهنه علم و فناوری، خوابگاه دانشجویی و متاهلی، باشگاه، مهمانسرا، زمین‌های ورزشی، بیمارستان تخصصی دامپزشکی و مراکز تحقیقی وجود دارد.

دکتر نصراله زاده در خصوص دلیل کلنگ زنی این زمین در بهمن ماه سال گذشته نیز اظهار کرد: تمامی استعلامات مربوطه را تا تاریخ کلنگ زنی انجام دادیم و بنا به این‌که احداث مسکن ۱۵ دانشگاه کشور کلنگ زنی می‌شد، با تایید رئیس کمیسیون ماده پنج اجازه گرفتیم تا کلنگ زنی نمایشی انجام گیرد و پیش از نظر کمیسیون نیز هیچ اقدامی انجام نخواهد گرفت.

فعالیت تمامی تشکل‌ها در داخل دانشگاه

وی با اشاره به اساتید بسیجی در دانشگاه تبریز، اظهار کرد: حدود ۲۵۰ نفر از اساتید دانشگاه، عضو بسیج اساتید هستند. تمامی تشکل‌ها در داخل دانشگاه، مشغول فعالیت هستند و هر چه در توان دارند را انجام می‌دهند و ما هم پشتیبان آن هستیم که این حمایت در سال‌های اخیر مشهود است.

د کتر نصراله زاده با اشاره به برگزاری سالانه اردوی راهیان نور دانشگاه تبریز، گفت: دانشگاه در سال گذشته نیز به عنوان کشور نمونه در این زمینه شناخته شده و اردوی راهیان نور را با حضور ۶۰۰ دانشجو برگزار کرده است که این برنامه در راس برنامه‌های فاخر فرهنگی دانشگاه‌ها قرار دارد.

حمایت از فعالیت تشکل‌های دانشجویی در اجرای برنامه‌های انتخاباتی

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به فعالیت تشکل‌های دانشگاه برای انتخابات ریاست جمهوری و تبیین شاخص‌های انتخاب اصلح در سطح شهر و دانشگاه، گفت: ستاد انتخابات دانشگاهیان استان را تشکیل داده و سعی می‌کنیم تا کارهای نوآورانه در زمینه تبیین در دستورکار باشد. بخش عمده تلاش و کار ما این است تا افراد مردد و کسانی که هنوز تصمیم نگرفته‌اند را پای کار بیاوریم تا در سرنوشت کشور خود دخالت کنند.

وی افزود: عمده برنامه‌های انتخاباتی دانشگاه‌ها، برنامه‌های تبیینی است و اعتقاد داریم که نخبگان می‌توانند در نشان دادن راه و تبیین، نقش اساسی داشته باشند. باید شرکت در سرنوشت کشور برای مردم تبیین شده و شبهات بیان و رفع شود که در این راستا بسیج دانشجویی به برگزاری تریبون‌های آزاد در شهر تبریز اقدام کرده است..

دکتر نصراله زاده با بیان این‌که دشمن مدت زیادی است که تلاش دارد حضور در انتخابات را کمرنگ کند، گفت: به لحاظ قانونی و مسئولیتی که داریم، نمی‌توانیم مصداقی به معرفی نامزد اصلح بپردازیم ولی می‌توانیم شاخص‌ها را تبیین کنیم و سپس مردم هستند که باید قضاوت کنند کدام مسیر کاندیدا در مسیر دستاوردهای انقلاب است.

کاربردی بودن، یکی از شاخص های ارتقای کیفیت پایان‌نامه هاست

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به مشکل کاربردی نبودن پایان نامه‌ها، گفت: بر اساس ارزیابی‌ها پیش از این فقط حدود یک درصد از پایان نامه‌ها کاربردی بود اما اقدامات جدیدی باعث شده تا پایان نامه‌ها مسیر کاربردی شدن را طی کنند. یکی از شاخص‌های ارتقای کیفیت مقالات، کاربردی و در جهت رفع مشکل بودن آن‌ها است بنابراین مشوق‌هایی برای دانشجویان با مقالات دارای کیفیت بالا داریم.

دکتر نصراله زاده افزود: در مسیر کاربردی کردن پایان نامه‌ها، آیین نامه مربوطه تغییر یافته و به زودی به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود که باید یکسری دانشگاه‌ها بر اساس آن کاربردی شوند و در این راستا ماموریت گرایی دانشگاه‌ها نیز مطرح است.

وی با اشاره به تعدد رشته‌های آموزش عالی از تدوین طرح تحول آموزش خبر داد و گفت: چند اقدام مانند دانشکده علوم و فناوری‌های راهبردی را پیگیری می‌کنیم که از این طریق، اساتید باید بر اساس برنامه دانشجو، آن‌ها را قبول کنند و پایان نامه کاربردی باشد. جذب دانشجوی صنعتی و بورسیه مربوطه نیز دیگر اقدام برای کاربردی کردن پایان نامه‌ها است.

دکتر نصراله زاده گفت: باید نقشه جامع صنعتی داشته باشیم تا رشته‌های مورنیاز استان مشخص شود و با ب رقراری این ارتباط ارگانیک بین دانشگاه و صنعت، دستگاه‌ها نیاز خود را اعلام کرده و پایان نامه‌ها بر اساس آن کار می‌شوند. سامانه نان در این راستا ایجاد شده ولی یک سامانه جدید است. شاید لازم باشد تا هاب تخصصی برای استان ایجاد کنیم تا صنعت و جامعه ما وارد آن شده و نیاز خود را بگویند و دانشجو هنگام انتخاب موضوع پایان نامه از میان آن‌ها اقدام کند.

شهریه دانشجویان دوره‌های شبانه دانشگاه

وی با اشاره به افزایش شهریه‌های دانشگاه در سال گذشته، افزود: شهریه دانشگاه در مقایسه با شهریه دانشگاه‌های بزرگ کشور ناچیز بود و یک مشکل سنواتی برای ما محسوب می‌شد و باید منافع دانشگاه را لحاظ می‌کردیم زیرا بخش قابل توجهی از کارهای پژوهشی از طریق شهریه‌ها عملی می‌شود.

رئیس دانشگاه تبریز افزود: پس از برآوردها به این نتیجه رسیدیم که هزینه تربیت دانشجوی شبانه برای دانشگاه بالاتر از شهریه پرداختی است بنابراین یا باید دانشجوی شبانه پذیرش نمی‌کردیم و یا شهریه را افزایش می‌دادیم.

دکتر نصراله زاده گفت: دانشگاه، سودی از محل شهریه دانشجوی شبانه نمی‌برد و این شهریه صرف انجام کارهای پژوهشی دانشجویان می‌شود.

وی افزود: با پیشنهاد هیات امنای دانشگاه، برای ورودی‌های ۱۴۰۲ به بعد، هزینه شهریه را میانگین سه دانشگاه تهران، شهید بهشتی و فردوسی مشهد قرار دادیم.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

چرا باید کتاب بخوانیم؟

به گزارش صریرنیوز در تبریز، کتاب، همان یار مهربان که همه ما از کودکی با آن آشنا هستیم این روزها تا حد زیادی از زندگی هایمان دور شده است. با گسترش علم و تکنولوژی و باز شدن پای شبکه های اجتماعی به زندگی ما، کتاب و کتابخوانی این روز ها به دست فراموشی سپرده شدند و متاسفانه آمار مطالعه در کشور ما به طرز وحشتناکی کاهش یافته است. اما هنوز هم می توان در این مورد کاری کرد. اولین قدم این است که از خودمان بپرسیم چرا باید کتاب بخوانیم؟ یا فواید کتاب و کتابخوانی برای ما چیست؟ پاسخ دادن به همین سوال ها تا حد بسیار زیادی به ما کمک خواهد کرد که به یک فرد کتابخوان تبدیل شویم که نمی تواند کتاب را از زندگی اش کنار بگذارد. بسیاری از ما کتاب خواندن را تنها به درس و مدرسه و دانشگاه محدود می کنیم، در حالی که کتاب خوانی می تواند یک تفریح خوب و لذت بخش برای کسانی باشد که نمی دانند اوقات فراغت خود را چگونه بگذرانند. خوشبختانه در کشور ما ۲۴ آبان ماه به عنوان روز کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است. در هفته کتاب و کتابخوانی، جشن ها و سخنرانی های متعددی در نقاط مختلف در مورد اهمیت و جایگاه کتاب برگزار می شود. برای اینکه بهتر درک کنیم چرا کتاب و کتابخوانی تا این حد مهم است؛ در ادامه این موضوع را از جنبه های مختلف بررسی خواهیم کرد. کتاب خوانی در درجه اول بر روی افراد و در مرحله بعد بر روی جامعه تاثیر می گذارد و موجب پیشرفت یا پسرفت یک اجتماع خواهد شد. پس اگر میخواهید بدانید چرا باید کتاب بخوانیم؟ این ماله را تا انتها مطالعه کنید. فواید فردی کتاب و کتابخوانی همانطور که گفتیم کتاب خواندن می تواند از جنبه های مختلفی زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد؛ اما شاید مهمترین آنها زندگی شخصی و فردی شما باشد. باهم برخی از مهمترین آنها را بررسی خواهیم کرد. ۱- کتابخوانی تمرکز شما را افزایش می دهد بررسی ها نشان می دهد افرادی که به کتاب خواندن علاقه دارند و هرروز بخشی از وقت خود را صرف مطالعه کردن می کنند، تمرکز و دقت بیشتری دارند. یکی از دلایلی که کتاب خوانی موجب افزایش تمرکز و دقت در افراد می شود این است که هنگام مطالعه شما نمی توانید کار دیگری را انجام دهدی، چرا که اگر چنین کاری کنید از متنی که مطالعه می کنید چیزی نخواهید فهمید. این کار تمرکز بیشتری از شما می طلبد و در دراز مدت سبب می شود که تمرکز شما افزایش یابد. البته افزایش تمرکز یکسری تکنیک ها و تمرین های ویژه هم دارد که ما همه آن ها را یکجا جمع کردیم. هم اکنون برای این آموزش فوق العاده تخفیف ۸۴% گذاشتیم تا همه بتوانند با استفاده از آن تمرکزشان را بهبود دهند. ۲- کتابخوانی به شما تفکر نقاد را می آموزد یکی از بزرگترین نکات منفی که متاسفانه در بسیاری از مردم یافت می شود، ...

آخرین خبرها