رفتن به بالا
  • تعداد اخبار امروز : 0 خبر
  • چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳
  • الأربعاء ۱۲ ربيع ثاني ۱۴۴۶
  • 2024 Wednesday 16 October

صریر: رئیس بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی از تشکبل مجمع خیرین در این بنیاد خبر داد.

به گزارش صریرنیوز از تبریز به نقل از روابط عمومی بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی،  یوسف زندی، رئیس بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی از تشکبل مجمع خیرین در این بنیاد خبر داد و گفت: شروع، ادامه و بقای انقلاب اسلامی نیازمند نیروی انسانی فکور و نخبه است که بتواند تمدن نوین اسلامی را پایه‌گذاری کند، که این همان موضوعی است که امام (ره) و رهبری نیز همواره به آن اشاره کرده‌اند.

وی افزود: این نگاه، نخبه‌محور و مبتنی بر حکمرانی نخبگان است و باعث می‌شود مسئولان عالی رتبه کشور حمایت از نخبگان را به عنوان یک رویکرد در دستور کار خود قرار دهند و به منظور نیل به این هدف زیرساخت‌های لازم برای اثرگذاری نخبگان در حوزه‌های مختلف را فراهم کنند.

زندی با بیان اینکه مجموع این اثرگذاری‌ها را می‌توان به حکمرانی نخبگان تعبیر کرد، یادآور شد: با همین نگاه، بنیاد ملی نخبگان تشکیل شده است تا مدیریت تحولات کشور به دست نخبگان سپرده شود.

رئیس بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی اضافه کرد: حکمرانی نخبگان سبب می‌شود مشکلات اقتصادی فرهنگی و اجتماعی کشور کاهش چشمگیری یابد چون نخبگان می‌توانند با تلاش و استعداد ذاتی خود این مسائل را حل کند؛ بنابراین اگر همچنان مشکلات عمده‌ای در کشور در بخش‌های مختلف وجود دارد، به دلیل فقدان حکمرانی کامل نخبگان به صورت گسترده است. به عبارت دیگر، حکمرانی نخبگان هنوز به طور کامل میسر نشده است.

زندی اظهار داشت: اهمیت موضوع نخبگان سبب شد در سال ۹۱، سند راهبردی کشور در امور نخبگان توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد. این سند ساحت‌های مختلفی دارد و به علم و ساحت‌های علم محدود نمی‌شود. در واقع این سند معتقد است نخبه فردی است که استعداد ذاتی خود را برای اثرگذاری اجتماعی به کار می‌گیرد. این اثرگذاری البته محدود به حوزه اقتصاد نیست گرچه بارزترین اثرگذاری نخبگان در سال‌های اخیر در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان بوده اما سایر ساحت‌ها مانند فرهنگ و ادب نیز محل مناسبی برای اثرگذاری نخبگان هستند.

وی تأکید کرد: در یک دهه گذشته تمرکز بنیاد نخبگان بیشتر روی حوزه‌های علمی بوده اما از سال گذشته سایر حوزه‌ها نیز مورد توجه قرار گرفتند و اقدامات قابل توجهی برای حمایت از جامعه نخبگان حوزه‌های مختلف نیز صورت پذیرفته تا بتوان زمینه را برای شناسایی استعدادهای برتر و توانمندی آنان و رسیدنشان به مرحله اثرگذاری فراهم کرد.

زندی ادامه داد: یکی از مشکلات کشور که در بیان رهبری نیز به آن اشاره شد، تصدی‌گری دولت در امور مختلف است که این عامل سبب غفلت از ظرفیت‌های مردمی خواهد شد. بنیاد نخبگان نیز در سال‌های گذشته مبتلابه همین موضوع بوده؛ در واقع بنیاد تلاش داشته تمام مسیر نخبگی را و تمام امور مرتبط به نخبگان را در درون خود انجام دهد و همین عامل سبب شد از ظرفیت‌های مردمی، بخش خصوصی و امور خیریه غفلت جدی صورت بگیرد. این در حالیست که استفاده از این ظرفیت مردمی می‌تواند بخش زیادی از مشکلات موجود را کاهش دهد و سبب گسترش دایره نخبگانی نیز شود. در این بین، سیاستگذاری، تنظیم‌گری و پشتیبانی برای ایجاد مسیر نخبگانی، اهم وظیفه بنیاد نخبگان خواهد بود.

وی افزود: در همین راستا بنیاد تلاش دارد مجمع خیرین ایجاد شود تا بتوان ظرفیت‌ها و توان مردمی و امور وقف و خیریه را برای حمایت از نخبگان بومی به کار گرفت. این امر سبب خواهد شد به تدریج شبکه بزرگ از نخبگان در همه ساحت‌ها ایجاد شود تا این افراد بتوانند در حوزه‌های مختلف منشاء اثرگذاری باشند.

زندی گفت: با شناسایی حدود ۲۵۰۰ نخبه در استان برای اینکه ایده ها و پیش محصول آنها به محصول نهایی برسد نیازمند همراهی و کمک از بخش های خصوصی هستیم. تا این ایده ها با استفاده از ظرفیت های مردمی برای رسیدن اهداف عالی نخبگان به سمت محصول نهایی هدایت شود.

دکتر نوین رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: ما در مجلس شورای اسلامی آماده هستیم تا هر انچه در خصوص قانون گذاری نیاز هست انجام شود پیگیری کنیم.تا طبق فرامین مقام معظم رهبری از مهاجرت بی رویه جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: با درگیر کردن نخبگان در توسعه کشور، فراهم کردن شرایط، ارتباط بین صنعت و دانشگاه، رعایت نظام شایسته سالاری میتوان این گام های رو به جلو را هدفمند به مسیر نهایی هدایت کرد و این مهم بدون حمایت خیرین میسر نمیگردد.

دکتر پورمحمدی عضو هیت موسس این مجمع گفت: با توجه به اینکه در میان نیروهای مستعد و برجسته مشکل جذب و استخدام وجود دارد و با وجود توانمندی های نخبگان شرایط بروز و ظهور وجود ندارد که این امر منجر به مهاجرت نخبگان می شود بنابراین نیازمند مجموعه ای هستیم تا بتوانند از نخبگان حمایت کنند. ما در شرف راه اندازی این مجمع هستیم که هیت امنا و هیت مدیره بعد از انتخاب در جهت حمایت از نخبگان شروع به کار کند.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

چرا باید کتاب بخوانیم؟

به گزارش صریرنیوز در تبریز، کتاب، همان یار مهربان که همه ما از کودکی با آن آشنا هستیم این روزها تا حد زیادی از زندگی هایمان دور شده است. با گسترش علم و تکنولوژی و باز شدن پای شبکه های اجتماعی به زندگی ما، کتاب و کتابخوانی این روز ها به دست فراموشی سپرده شدند و متاسفانه آمار مطالعه در کشور ما به طرز وحشتناکی کاهش یافته است. اما هنوز هم می توان در این مورد کاری کرد. اولین قدم این است که از خودمان بپرسیم چرا باید کتاب بخوانیم؟ یا فواید کتاب و کتابخوانی برای ما چیست؟ پاسخ دادن به همین سوال ها تا حد بسیار زیادی به ما کمک خواهد کرد که به یک فرد کتابخوان تبدیل شویم که نمی تواند کتاب را از زندگی اش کنار بگذارد. بسیاری از ما کتاب خواندن را تنها به درس و مدرسه و دانشگاه محدود می کنیم، در حالی که کتاب خوانی می تواند یک تفریح خوب و لذت بخش برای کسانی باشد که نمی دانند اوقات فراغت خود را چگونه بگذرانند. خوشبختانه در کشور ما ۲۴ آبان ماه به عنوان روز کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است. در هفته کتاب و کتابخوانی، جشن ها و سخنرانی های متعددی در نقاط مختلف در مورد اهمیت و جایگاه کتاب برگزار می شود. برای اینکه بهتر درک کنیم چرا کتاب و کتابخوانی تا این حد مهم است؛ در ادامه این موضوع را از جنبه های مختلف بررسی خواهیم کرد. کتاب خوانی در درجه اول بر روی افراد و در مرحله بعد بر روی جامعه تاثیر می گذارد و موجب پیشرفت یا پسرفت یک اجتماع خواهد شد. پس اگر میخواهید بدانید چرا باید کتاب بخوانیم؟ این ماله را تا انتها مطالعه کنید. فواید فردی کتاب و کتابخوانی همانطور که گفتیم کتاب خواندن می تواند از جنبه های مختلفی زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد؛ اما شاید مهمترین آنها زندگی شخصی و فردی شما باشد. باهم برخی از مهمترین آنها را بررسی خواهیم کرد. ۱- کتابخوانی تمرکز شما را افزایش می دهد بررسی ها نشان می دهد افرادی که به کتاب خواندن علاقه دارند و هرروز بخشی از وقت خود را صرف مطالعه کردن می کنند، تمرکز و دقت بیشتری دارند. یکی از دلایلی که کتاب خوانی موجب افزایش تمرکز و دقت در افراد می شود این است که هنگام مطالعه شما نمی توانید کار دیگری را انجام دهدی، چرا که اگر چنین کاری کنید از متنی که مطالعه می کنید چیزی نخواهید فهمید. این کار تمرکز بیشتری از شما می طلبد و در دراز مدت سبب می شود که تمرکز شما افزایش یابد. البته افزایش تمرکز یکسری تکنیک ها و تمرین های ویژه هم دارد که ما همه آن ها را یکجا جمع کردیم. هم اکنون برای این آموزش فوق العاده تخفیف ۸۴% گذاشتیم تا همه بتوانند با استفاده از آن تمرکزشان را بهبود دهند. ۲- کتابخوانی به شما تفکر نقاد را می آموزد یکی از بزرگترین نکات منفی که متاسفانه در بسیاری از مردم یافت می شود، ...

آخرین خبرها